Undvik tillväxt i tanken
Tillväxt av alger och bakterier har tidigare varit ett problem i dieseltankar.
Problemen uppmärksammades när man för många år sedan började blanda i biologiska oljor i motordieseln, så kallat RME och FAME, i syfte att sänka de fossila koldioxidutsläppen från fordonsflottan. När vatten samlas i dieseltanken, t.ex. på grund av kondens, förvärras problemen.
Några tips för att undvika tillväxt i dieseltanken:
- Undvik att fylla din dieseltank i båten med vanlig diesel från vägmacken. Dieseln till bilarna innehåller biologiska beståndsdelar (FAME eller RME) som kan bidra till tillväxt av bakterier och alger i dieseltanken.
- Om du kan, välj alltid HVO100-diesel till din båt. HVO100 har inte samma tillsatser som den vanliga dieseln till vägtrafiken. HVO100-diesel har dessutom bra miljöprestanda, kolla med din motortillverkare att det godkänner HVO100.
- På sjömackar säljs så kallad blankdiesel, välj den om de saknar HVO100. Blankdiesel är fossil diesel som saknar de biologiska tillsatserna RME/FAME.
- Undvik att lagra lite bränsle i tanken över vintern. Ha helt fullt eller helt tomt för att undvika kondensfukt.
- Måste du ändå lagra bränsle, kan det finnas tillsatser att köpa i tillbehörshandeln som förlänger lagringstiden.
- Rengör eller byt bränslefilter regelbundet, enligt servicemanual eller en gång/år. Många rengör också tanken då och då.
- Var noggrann med att inte få in vatten bränsletanken. En tom tank kan stå öppen vintertid, för att undvika kondens. Men var försiktig med brandrisken!
Vatten i bränslet är också ett problem för bensinmotorer, men då inte för tillväxtrisk utan för att motorn kan ta in vatten i förgasarna (äldre motorer) eller i insprutningen (nyare motorer) och stanna eller delvis förstöras. Det finns särskilda vattenavskiljare som kan monteras mellan tank och motor, vilket rekommenderas av vissa motortillverkare.