Välj fossilfritt om du kan

Båtlivet i Sverige brottas med liknande problem som vägtrafiken har gjort under lång tid, att försöka minska utsläpppen av koldioxid, med bibehållen säkerhet och mobilitet. Till skillnad från vägtrafiken har dock båtlivet en stor fördel, många kan ju faktiskt segla! Men när motorn måste användas, blir det såklart krångligare att förflytta sig klimatneutralt.

Eldrivna motorbåtar och elmotorer till segelbåtar har börjat lanseras å marknaden. Det finns än så länge inte så många leverantörer, men antalet växer och utvecklingen går snabbt framåt. Läs mer om eldrivna båtar här intill.

Dieselmotor

För förbränningsmotorer är det främst dieselmotorer som har ett realistiskt fossilfritt alternativ – HVO100 som nu finns att tanka på några sjömackar och många landmackar. Den äldre varianten av biodiesel som innehåller RME eller FAME ska inte användas i båtar, på grund av den stora risken för tillväxt av bakterier och alger i dieseltanken. Detsamma gäller vanlig motordiesel som säljs på mackar för bilar, den innehåller också inblandning av RME/FAME. Många båtägare använder redan HVO100 till sin dieselmotor utan problem och flera tillverkare, bland annat Volvo Penta, har gått ut och förklarat att det fungerar. För säkerhets skull bör du kontrollera med din motortillverkare att de godkänner HVO100 om du är osäker. HVO100 kan vara någon krona dyrare per liter, trots att den är betydligt lägre beskattad än vanlig diesel. Dock upplever många båtägare avgaserna ryker mindre och innehåller färre partiklar.

Bensinmotor

För bensinmotorer är det värre. Fossilfria alternativ saknas än så länge, även om det forskas på processer att framställa fossilfri bensin. Inom vägtrafiken har man länge kunnat köpa bilar som går på E85 (etanol) eller biogas. Sådana alternativ finns inte för fritidsbåtar idag. Om man kan ska man dock försöka tanka sin bensinmotor med alkylatbensin. Den är inte fossilfri men innehåller upp till 90 % mindre föroreningar av andra slag, till exempel kolväten. Det är särskilt viktigt om du har en äldre tvåtaktsmotor utan direktinsprutning. Har du en nyare motor bör du kontrollera med motortillverkaren att de godkänner alkylatbensin. Packningar och ledningar i bränslesystemet kan behöva kontrolleras oftare och eventuellt bytas ut mot tåligare material om du kör mycket med alkylatbensin, då vissa upplever att dessa inte håller lika länge med alkylatbensinen.

Har du en tvåtakts bensinmotor bör du också använda biologiskt nedbrytbar tvåtaktsolja för marint bruk.

Bild: Dyvik Marina.
Dela inlägg
Senast uppdaterat: 26 april, 2021