Många fördelar med eldrift

Elmotorer har funnits i över 100 år, men användningen i bilar och båtar har varit begränsad. Däremot har de länge använts i tunga maskiner som tåg och fartyg, men då ofta i dieselelektriska kombinationer.

Fördelarna med elmotorer är flera. Framför allt att elmotorer inte släpper ut några giftiga avgaser alls och att de är väldigt tysta i förhållande till förbränningsmotorer. De är dessutom relativt enkla, billiga och näst intill underhållsfria. Dessutom ger elmotorn fullt vridmoment (råstyrka) redan från låga varv, varför de passar extra bra i långsamtgående båtar som till exempel snipor eller segelbåtar.

Med alla dessa goda egenskaper kan man tycka att elmotorer borde vara självklara i båtar sedan länge. Förbränningsmotorer dominerar dock eftersom de också är relativt billiga, enkla att installera och inte minst för att räckvidden är i princip obegränsad.

Det finns flera ytterligare begränsningar av elmotorernas användning. En installation med elmotor och – framför allt – energitäta litiumjonbatterier i båt är känslig för vatten och måste därför göras på ett korrekt sätt.

En annan utmaning gäller tillgången till ström. Det finns idag inga utbyggda nätverk för snabbladdning av elbåtar i våra skärgårdar eller gästhamnar. En båt utan anslutning till el måste därför ha med sig dyra batterier. De flesta elbåtar (och elbilar) använder litiumjonbatterier, vilket EU:s ”Fritidsbåtsdirektiv” inte är anpassat för än och det lär tar några år till innan alla godkännanden är uppdaterade. Inom de närmaste åren kommer dock nätverk med laddningar att byggas upp i de mest välbesökta skärgårdarna och i många hamnar.

Den som gör en korrekt installation av elmotor i en båt kan räkna med en bekymmersfri drift. Elmotorn behöver minimal service och smutsar inte ner i båten på samma sätt som en förbränningsmotor. Båtägaren slipper också system med ljuddämpare utan kan helt ägna sig åt att njuta av sin båt och havet.

Var är de stora tillverkarna?

De stora tillverkarna av båtmotorer har inte presenterat några elmotorer för fritidsbåtar än.

Volvo Penta, Mercury, MerCruiser, Yamaha, Yanmar och övriga storföretag inom marinmotorer får ofta frågan var deras elmotorer är, men de ligger inte på latsidan. Tvärtom utvecklar de elmotorer sedan flera år.

Båtbranschen får dock vänta till bilsidan har kommit längre och inte heller där ligger som bekant de stora tillverkarna i täten med teknikutveckling. I stället är det relativt sett nya företag som dominerar med amerikanska Tesla i täten.

Inom några år kommer vi att få se elmotorer för fritidsbåtar från de flesta stora tillverkarna. Men det krävs en del nytänkande för att eldrift i båtar ska komma helt till sin rätt. Vi kanske får köra lite saktare på sjön och vi får vänja oss vid att hålla koll på vilken räckvidd som båten har.

Säkerhet i elbåtar

Med en korrekt installation i båten är elmotorn säker. Detta gäller även batterierna, som även de måste installeras på ett korrekt sätt.

Alla kopplingar till elmotorn måste utföras med vattenskydd.

Kontrollera att båtens brandsläckare även klarar av att släcka bränder i den typ av batterier som du har i båten.

Checklista för elmotor i båten

  • Elmotorer passar bäst i långsamtgående eller halvplanande båtar.
  • Priset för en elinstallation med batterier motsvarar ungefär kostnaden för en ny dieselmotor i en segelbåt eller snipa.
  • Beräkna vilken effekt din båt behöver. Kontakta lämplig leverantör som kan ge ett korrekt förslag för din båt. Ska du byta till en elmotor så kanske propellerns storlek behöver justeras. 1 kW = 1,34 hk.
  • Kolla upp om det finns laddmöjlighet med tillräcklig effekt och säkring för elbåt i din hamn. Ett alternativ är att installera någon form av extra generator för elproduktion i båten.
  • Laddningen styrs och övervakas elektroniskt. Kolla så att du får rätt utrustning för detta med din kombination av elmotor och batteribank.
  • Fundera noga om du måste ha litiumjonbatterier eller om det räcker med ett billigare alternativ. Litiumjon är betydligt dyrare, men näst intill outslitliga.
  • Batterierna bör räcka till både normal drift och ha en viss säkerhetsmarginal så att din båt alltid kan ta sig i hamn igen.
  • Köp endast CE-märkta produkter från kända tillverkare. Det finns en mängd billiga elprodukter, men dessa kan fungera dåligt eller medföra direkt fara.
  • Vissa moderna elmotorer för segelbåtar kan även ladda batterierna när propellern snurrar i vattnet.

Läs mer om elbåtar och batterier

Det finns ingen oberoende grupp eller informationskälla för elbåtar och batterier i marin miljö. Många tillverkare har dock bra information, beräknar av lämplig effekt för respektive båt med mera.

Sverige har ingen organisation för elbåtar, men i Norge finns en grupp som arbetar särskilt med elbåtar:

Norska Elbåtsföreningen: elbatforeningen.no/

Här finns mer information om installation av elmotor och batterier i båtar:

Candela Speed Boat: candelaspeedboat.com/

Elektro-mobile: electro-mobile.se/

Evoy: evoy.no/

Frauscher: frauscherboats.com/

Go Electric: goelectric.se/

Green Star Marine: greenstarmarine.se/

Mastervolt: mvs.se/

Oceanvolt: oceanvolt.com/

Silent Yachts: silent-yachts.com/

Strana: stranaboats.com

Torqeedo: torqeedo.se/

Vetus: vetus.com/

X Shore: xshore.com/

Text: Lars-Åke Redéen/Båtliv.
Dela inlägg
Senast uppdaterat: 27 april, 2021