fbpx

Anders Egerö om borsttvätt

"Jag har praktiskt taget inga havstulpaner på min båt"

 

Borsttvätt istället för bottenfärg

Anders har en Linjett 30. Under juni, juli och augusti ligger den i Småängsviken vid Björnöreservatet på Ingarö. Resten av året i Svindersviken i Nacka. I stället för att måla på nya lager med bottenfärg har Anders de senaste åren använt de borsttvättar som finns i Stockholmsområdet, delvis kombinerat med eget skrubbande.

– Anledningen till att jag först provade att borttvätta min båt var att jag vann tre gratistvättar vid Käppala på Lidingö, vid en tävling i miljökunskap på båtmässan i Älvsjö, berättar han.

Att tvätta båten i en borsttvätt kostar annars cirka 300–400 kr.

– De två senaste åren har det räckt för mig att tvätta båten bara en gång. Sedan har jag kompletterat tvätten med att skrubba för hand, försedd med snorkel och cyklop.

Resultatet har blivit praktiskt taget inga havstulpaner, utom vid skeget, området akter om kölen, samt omkring propelleraxeln och propellern. Däremot ganska mycket slem över hela botten och dessutom grön växtlighet på rodrets ena sida.

Hjälper till med snorkel och cyklop

– I huvudsak fungerar tvättarna bra. Av dem som jag har prövat tycker jag bäst om den i Nynäshamn. Där ligger båten still och borstarna åker fram och tillbaka. Men mycket hänger också på den som sköter tvätten.

På Anders båt brukar det bli sämst borstat på sidorna närmast stäven samt undertill akter om fenkölen. Att tvättarna har svårt med roder och propelleraxel har Anders hittills inte upplevt som något stort problem.

– Det har inte varit särskilt mycket havstulpaner de senaste åren och så har jag ju borstat själv med hjälp av snorkel, cyklop, simfötter och en Scotch brite.

Det är sex år sedan som Anders slutade bottenmåla sin båt, och han märker att effekten av den gamla hårda kopparbottenfärgen har avtagit rejält. Det blir helt enkelt mer beväxning att borsta bort. Och så blir det ett lager slem över hela botten.

– Men jag kappseglar inte längre, så det bekymrar mig inte så mycket. Vi seglar ändå sällan över 5–6 knop och då tror jag att bromseffekten är försumbar, säger han.

 

Så här enkelt är det för Anders

 

© Niklas Krantz